Hamrak Bence, Erin Jenne, Littvay Levente, és Simonovits Gábor legújabb tanulmányukban a soros-kampány választói megítélését vizsgálták, amely az East European Politics folyóiratban jelent meg.
Ahogy a kutatók írják, jobboldali populista vezetők már régóta démonizálják Soros Györgyöt saját politikájuk igazolására. Azzal vádolják Sorost és szervezeteit, hogy globalista elitként támadják a nemzeti szuverenitást és a hagyományos családi értékeket, ám maguk a vádak is antiszemita toposzokkal telítettek. Ennek ellenére nem világos, hogy ezek a populista, elitellenes üzenetek valóban meggyőzik-e az állampolgárokat, vagy kifejezetten az antiszemita utalások okozzák hatásukat.
Ezen kérdések megválaszolására a kutatók felmérést végeztek a magyar választók körében, amely kormány propagandáját utánozza, s amely időnként Sorost egyfajta szimbólumként használja a támogatás mozgósítására. A tanulmány eredményei rávilágítanak, hogy a véletlenszerűen előbukkanó, Soros által támogatott jelzések csökkentették e a kormánypárti válaszadók körében a politikai intézkedés támogatását, ugyanakkor növelte azt az ellenzékiek körében. Ez arra utal, hogy a Soros-ellenes retorika pártpolitikai jelként működik a populista kommunikációban, segítve a választói preferenciák alakítását. Ugyanakkor a nyíltan antiszemita utalások nem erősítették fel a Sorosra vonatkozó jelzések hatását a politikai preferenciákra. Eredményeink rávilágítanak a populista elitkommunikáció lehetőségeire és korlátaira.
A tanumány elolvasható ITT.

