PTIblog

A Politikatudományi Intézet blogja

Az érzelmek helye a politikai képviseletben

2025. szeptember 10. 9:11

A politikai képviselők  nem pusztán szavakkal és szimbólumokkal, hanem a tömeg térben való elrendezésével, szinkronizálásával és mozgatásával is formálják választóközönségüket, az érzelmeknek pedig mindkét dimenzióban kulcsszerep jut. A különböző érzelmek pedig különböző funkciókat láthatnak el a képviselet folyamatában.

A politikai képviseletet hagyományosan a fizikailag távollévő jelenlévővé tételeként szokták meghatározni a szakirodalmak. Egy példával szemléltetve: bár nem lehet mindenki ott a politikai döntések meghozatalánál, képviselőink a mi érdekeinket szem előtt tartva szavaznak a parlamentben, és adott esetben deskriptív módon is megjelenítik az általuk képviselt csoportot szociológiai jellemzőikkel vagy éppen öltözködésükkel. Az elmúlt évtizedben dominánssá váló konstruktivista irányzat ezt a képet két dologgal egészítette ki: egyfelől, a képviselők nem valami eleve létezőt (kiforrott önképpel rendelkező csoportokat, vagy rögzített közpolitikai preferenciákkal rendelkező választókat) képviselnek, hanem tevékenységükkel formálják a képviselteket. Másfelől, utóbbiaknak nem kell feltétlenül fizikailag távol lenniük ahhoz, hogy képviseletről beszélhessünk: a fizikai jelenléttel járó részvétel (nagygyűlések, menetek, tüntetések, stb.) integráns részei a képviseleti folyamatnak.

Ez a képviseletelméleti perspektíva lehetőséget ad arra, hogy a társadalomtudományok „affektív fordulatát” követve újragondoljuk az érzelmek szerepét a képviseleti folyamatban. A konstruktivista alapállásból egyenesen következik, hogy az érzelmeknek központi szerep jut a képviselt csoportok identitásának és a választók preferenciáinak kialakításában, ennek a megformálásnak pedig szükségképpen van testi-fizikai kontextusa is.  Mindez szépen összecseng azokkal az érzelemfelfogásokkal, amelyek szerint az érzelmek nem irracionálisak, van gondolati, kognitív tartalmuk: értelmezési perspektívákat nyitnak a valóságra, vagy, ahogy a filozófus Martha Nussbaum írja, sűrített ítéletekként funkcionálnak. Ugyanakkor vannak affektív, testi-fizikai vonatkozásaik is (egy banális példával: a szégyentől elvörösödünk), a kognitív tartalom pedig állandó interakcióban áll ezekkel a meghatározatlanabb testi-fizikai állapotokkal. A szakirodalom találó metaforájával: a konkrét érzelmek mintegy „fűzőként” adnak konkrétabb jelentést ezeknek az állapotoknak. Például, egy nagygyűlésen a tömeg együttes mozgása és skandálása által kiváltott intenzitás-érzetet a szónok beszédében „befűzheti” remény- és örömteli, de akár dacos és felháborodott üzenetekbe is, konkrétabb gondolati tartalmat adva azoknak. Ezek az üzenetek pedig visszahatnak a rendezvény intenzitására és a tömeg mozgására, szinkronizálódására.

A politikai képviselők tehát nem pusztán szavakkal és szimbólumokkal, hanem a tömeg térben való elrendezésével, szinkronizálásával és mozgatásával is formálják választóközönségüket, az érzelmeknek pedig mindkét dimenzióban kulcsszerep jut.

Kutatásunk során ebből az elméleti perspektívából, a performanszelemzés és az etnográfia módszertani eszközeivel vizsgáltuk az érzelmek szerepét a politikai képviselet magyarországi kontextusában, konkrétan Orbán Viktor és Magyar Péter néhány fontosabb 2024-es kampányperformanszában. Bár a politikusok soha nem egyetlen érzelemmel, inkább érzelmi repertoárokkal dolgoznak, az egyes performanszokban kiemelkednek domináns érzelmek. Orbán esetében a kampány során fokozatosan vált ilyenné a félelem evolúciós formája, amely az egyén fókuszát saját fizikai túlélésére helyezi, és amelynek tárgyaként a miniszterelnök az ukrajnai háborút és annak lehetséges továbbterjedését jelölte meg. A kapcsolódó szakirodalmak egyik alapvető állítása, hogy a félelem összefonódik a túlterheltség érzetével: azzal, hogy közeledik felénk valami, ami felett nincs kontrollunk, és ez a túlterheltség-érzet ágyaz meg a biztonságot ígérő aktorokhoz (homogén identitáscsoport, erős politikai vezető) való menekülésnek. Az Orbán Viktor 2024. június 1-jei, Békemenetet követő beszédét megelőző színdarab szemléletesen illusztrálja ezt a folyamatot: utóbbi nem csak a Békemenetről érkező közönség képzeletét kísérelte meg túlterhelni az összevágott apokaliptikus költői képekkel (illetve Orbán beszédében a háborús halál módozatainak részletezésével), hanem érzékeiket is audiovizuális stimulusokkal (a színpadon jajveszékelő gyermekek, rikácsoló színésznő, a színpadon összevissza lökdösött és vonagló színész). Ez a szimbolikus és érzékelési túlterhelés alapozta meg a képviseleti viszony Orbán által felvázolt képét: a nyugodt, tapasztalt államférfi (képviselő) megóvja a védtelen egyéneket (képviseltek) a háborútól, amennyiben felhatalmazzák arra a választáson, hogy értük és helyettük cselekedjen. Szintén kulcsfontosságú a félelem evolúciós formájáról szóló filozófiai irodalmak alapján, hogy ez az érzelem, mivel az egyéni túlélésre fókuszál, nem kreál közösséget, erre a célra más érzelmekkel kell azt kiegészíteni, mint a dac, a felháborodás, vagy a büszkeség, csak hogy az orbáni repertoárból hozzunk példákat. A közösségkreálás központi eleme lenne az együttmozgás, a tömeg aktivizálása és szinkronizálása – az evolúciós eredetű félelem azonban éppen, hogy ez ellen hat. Szemléletesen illusztrálja a félelem demobilizáló hatását Orbán egyik politikai hirdetése a kampány végéről, amely egy szűkebb körben elmondott kampánybeszédén készült felvételeket mutat, ahol a közönség sok tagja aggodalmas tekintettel, mozdulatlanul, jellegzetes védekező pozícióban, karba tett kézzel hallgatja a szónokot.

Szemben Orbánnal, Magyar performanszaiban a domináns érzelem a remény, pontosabban annak politikai formája volt. Ennek gondolati tartalma, hogy az erősebb ellenféllel szembeszállni nem irracionális, mivel az egyéni képességek kombinálása előre nem látható eredményeket hozhat. Az így értett remény, szemben a félelem evolúciós formájával, közösségi érzelem, amely alkalmas csoportképzésre. Ennek volt erőteljes szimbolikus megjelenítése a Hősök terén június 8-án tartott nagygyűlés videója, amelyen az egymást döntő dominók sora vezetett végül a narancsszínben ábrázolt parlament nemzeti színűvé válásához. De a remény kognitív tartalmának szimbolikus közvetítésében ugyanúgy kulcsszerepet játszottak a Magyar által használt dinamikus metaforák (áradó folyó, kémiai reakció, növekedés) is. Ezek a kognitív elemek pedig a testi-fizikaiakkal kölcsönhatásban formálták a résztvevőket Magyar március 15-i és június 8-i gyűlésein: a tömeg aktivizálása, bevonása közös, karaoke-jellegű énekléssel és mozgással, a kézfogós rituáléval, a tömegből érkező skandálások felkapásával, mind-mind annak a lelkesültségérzetnek az erősítésére irányultak, amelyet a szakirodalmak általában a reményhez társítanak. Szemben a védtelen állampolgárokért és egyben helyettük cselekvő tapasztalt államférfi orbáni imázskonstrukciójával, Magyar – Nussbaumtól kölcsönözve – a „rendíthetetlen, hős iskolásfiú” figuráját játszotta el performanszaiban (képviselő), aki másokat, ez esetben az elit által cserben hagyott és elnyomott nemzetet (képviselt) aktivizálva, közös cselekvést katalizálva, sikerrel harcol a túlerőben lévő ellenféllel szemben.  Ez a szerep jól bevált eszköz a remény felkeltésére.

Az itt röviden összefoglalt vizsgálatok szemléletesen illusztrálták, hogy különböző érzelmek különböző funkciókat láthatnak el a képviselet folyamatában: míg a remény alkalmas csoportképzésre, és aktivizáló hatása miatt bátorítja a kérdezést és az interakciót (például Magyar Discordos performanszaiban), addig az evolúciós eredetű félelem a leginkább más csoportoktól való elhatárolódást indukálhat (amennyiben azokat a félelem tárgyához társítja a beszélő), illetve a képviselő tetteivel szembeni kritika felfüggesztésére sarkallhatja a képviselteket azáltal, hogy a közvetlen túlélést helyezi fókuszba. Ahogy a fentebbiekből is látható, a két érzelem másféle képviseletfelfogás felé mutat: a félelem a képviselőnek kvázi szabad mandátumot, biankó csekket” ad, amíg a képviseltek legalapvetőbb érdekét, esetünkben túlélésüket, garantálja; míg a remény egy interaktívabb és reszponzívabb képviseleti forma felé mutat, ahol nagyobb tér nyílik a képviseltek részvételére és a képviselő ellenőrzésére.

Hogy ezek az érzelmek miként illeszkednek a politikusok szélesebb érzelmi repertoárjába, illetve, hogy mennyiben alakulnak át képviseleti vonatkozásaik tárgyuk esetleges megváltozásával (például, ha az egyéni túlélést fenyegető háború helyére valami olyasmit helyezünk, amelyért lehetséges közös félelem, például a demokráciát vagy a nemzeti kultúrát), további kutatások kiindulópontjaiul szolgálhatnak.

Szerző: Illés Gábor.

A blogposzt alapját képező, jelenleg nemzetközi folyóiratnál elbírálás alatt álló tanulmány Baranyai Artúr és László Tamás társszerzőségével készült.

A kutatás a Kulturális és Innovációs Minisztérium EKÖP-24 kódszámú Egyetemi Kiválósági Ösztöndíj Programjának a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alapból finanszírozott szakmai támogatásával készült. A kutatás az MTA Lendület programjának támogatásával, a PRiSMA – Political Representation in the Age of Social Media Lendület-kutatócsoport keretében készült (LP2024-2/2024).

Címkefelhő

2010 aktivizmus alkotmánybíróság hatáskörének szűkítése altruista amnesty international antipluralizmus antipolitika átpolitizálódás autokratikus autonómia balázs zoltán beköszöntő belpolitika bene márton bertha szilvia blog bocskai boda zsolt brexit cenzúra civil ethosz civil szervezetek civil társadalom comparative agendas project comparative manifestos project comparative political data sets corvinus egyetem demokrácia demokratikus ellenzék depolitizálódás diktatórikus diskurzus dk doktorandusz dúró józsef egymillióan a magyar sajtószabadságért eljogiasodás élményvezérelt aktivizmus elszámoltatás érzelmek etnikai tisztogatás eurobarometer european social survey facebook filmek géntechnológia guillotine gyűjtőpárt habermas hatalompolitika hegedűs tamás hibrid rezsim higiénia hitler identitás ideológia illiberális állam integráció jobbik jogállam joguralom kádár-rendszer katharok képviseleti demokrácia kierkegaard konferencia konrád györgy konszolidált demokrácia koppány-csoport kormányzás autoriter módja kormányzásra készülés körösényi andrás korrupció közszolgálati média lenhardt balázs liberális demokráciák magyar politikai rendszer magyar politikatudományi társaság magyarország mávészet mérséklődés metaforák migrációs válság migration aid mikael wigell mnb modern individuum mozgalmi háttér mszp mta tk pti napirend nemzetközi adatbázisok néppárti népszerűség ngo orbán viktor orbán-rezsim papp zsófia parliaments and governments database pártfejlődés partikuláris pártok pártpreferencia patkós veronika patrimonializmus polgármester politikai cselekvés politikai fejlődés politikai pszichológia politikatudomány politikus populáris kultúra populizmus pősze lajos ptiblog radikális radikalizmus rítus róna dániel sajtószabadság soros alapítvány stratégia szakpolitika szegedi csanád szélsőséges személyiségjegyek szórólapok szövegbányászat sztálin szürke zóna tárdadalom társadalmi mozgalmak tisztaság toroczkai lászló török gábor tóth csaba tranzakciós aktivizmus újraválasztás univerzális civiltársadalom-elmélet usaid vaclav havel választási csalás választási szabályok választójog vallások varieties of democracy vendée vona gábor